X
تبلیغات
رایتل

دانلود پایان نامه های رشته حسابداری همه گرایش ها

دانلود متن کامل پایان نامه های رشته حسابداری همه گرایش ها با فرمت ورد- کارشناسی ارشد اقتصاد حسابداری مدیریت مالی دولتی صنعتی بانکی بیمه مالیاتی پیمانکاری تعهدی تورمی بورس

–520

منطبق نبودن جا و مکان با وظایف یک سازمان باعث کندی و تراکم در کارها می‌شود . لذا با بکار بردن اصول صحیح طرح جا و مکان می‌توان به بهبود روشهای انجام کار و افزایش کارآیی اثربخش سازمان کمک کرد، بطوریکه طراحی صحیح و تخصیص فضای مناسب به کارکنان می تواند نتایج مثبت زیر را …   

–520

متن کامل پایان نامه را در سایت منبع fuka.ir می توانید ببینیدمنطبق نبودن جا و مکان با وظایف یک سازمان باعث کندی و تراکم در کارها می‌شود . لذا با بکار بردن اصول صحیح طرح جا و مکان می‌توان به بهبود روشهای انجام کار و افزایش کارآیی اثربخش سازمان کمک کرد، بطوریکه طراحی صحیح و تخصیص فضای مناسب به کارکنان می تواند نتایج مثبت زیر را به همراه داشته باشد :
ایجاد رفاه و راحتی برای کارکنان در محل کار
افزایش بازدهی و سهولت انجام کار
کاهش زمان انجام کار
جلوگیری از تراکم و وقفه در کارها
کاهش هزینه‌های سرمایه‌ای
حداکثر استفاده از جا و مکان در تسهیل جریان امور
ایجاد تسهیلات و ارائه خدمات بهتر و بیشتر به ارباب رجوع
فصل اول:تعاریف وکلیات
ادارهدیر زمانی نیست که واژه اداره، مشتمل بر مفهوم جایگاه فیزیکی و یا نوعی ساختمان شده است. این ادارات قالب فیزیکی معینی برای عملکرد خود ندارند. در این گونه ادارات، مفهوم عمل تحقق می یابد در واقع اداره عبارتست از نظام اجتماعی خاص که براساس آن عده ای از افراد بشر به منظور نیل به یک سلسله هدف های نسبتاً مشخص با یکدیگر همکاری می کنند. بدین معنی که تصمیم هایی اتحاذ می نمایند و تصمیم هایی را به مرحله اجرا در می آورند.
نظام یا سیستممجموعه ای از افراد است که با ارتباط و همبستگی متقابل مجموعه واحدی را تشکیل می دهند و نقش معینی را ایفا می کنند. هر نظامی در درون خود از خرده نظام هایی تشکیل می شود.
تاریخچه نظام اداری در جهانسیستم سازماندهی اداری اولین بار در مصر ایجاد گردید. دولت جهت کنترل امور زیر بنایی عمومی و راههای ارتباطی خصوصاً عبور و مرور از رود نیل نیازمن وضع مقررات و ایجاد تشکیلات اداری بود.
در چین باستان نیز با استفاده از تعالیم کنفوسیون در خصوص وظایف دولت شالوده امور بروکراتیک بنا نهاده شد که این تعالیم مورد استفاده و تقلید پاره ای از کشورها از جمله انگستان قرار گرفت.
بتدریج با پیشرفت جوامع و گسترش فعالیت های گوناگون اجتماعی ضرورت ایجاد قوانین و سازماندهی در این جوامع امری اجتناب ناپذیر شد و رفته رفته ادارات دولتی و خصوصی شکل گرفت. نظر عموم بر این است که تاریخ ظهور ساختمان های اداری بزرگ به اوایل قرن 19 در اروپا و امریکا باز می گردد.
نگاهی به ساختار نظام اداری در ایرانتاریخ تحولات نظام اداری ایران به 2 دوره قبل و بعد از اسلام تقسیم می شود.
دوران قبل از اسلامدوران پیش از اسلام دارای یک سیستم اداری بسیار ساده بوده که خود دارای مراحلی بشرح زیر است:نظام اداری مادهامادها در اواخر قرن هفتم(ق.م) حکومتی مقتدر با تشکیلات اداری و نظامی نیرومند و متمرکز به رهبری و فرمانروایی واحد و به شیوه استبدادی بوجود آوردند و این سیستم مقتدر تا آمدن اسکندر به ایران ادامه یافت.
دوران هخامنشیاندولت متمرکز هخامنشی با مدیریت سیاسی برتر، تکثر پذیری بالا و به ویژه دیوان سالاری بی نظیر خود، الگو و بنیان جدیدی رادر شیوه و سازمان حکومت گری و فرمان روایی به جهان باستان عرضه داشت، آن گونه که در طول سده های بعد، نظام اداری حکومت های سلوکی، اشکانی، ساسانی، روم و حتی عباسی با پیروی و بر پایه شیوه ها و الگوهای آن برپا و پایدار گشت. در این دوره اقدامات اداری عظیم و شایسته تقدیر داشت. اقدامات اداری وی را می توان به اختصار بیان نمود:
دستگاه اداری فعال
ارتباطات سریع
رسیدگی سریع به امور از طریق ادارات مرکزی
دستگاه بازرسی بسیار منظم
مداخله نظامی سریع در صورت وقوع شورش
در زمان داریوش کشور به 20 ایالت تقسیم گردید و برای ادارات هر ایالت یک ساتراپ(استاندارد) وجود داشت. یک فرمانده قشون و یک دبیر از طرف حکومت مرکزی برای هر ایالت، تعیین می گردید. زیر نظر دبیر و ساتراپ عده ای کارمند اداری به کار مشغول بودند که وظایف اداری را اجرا می کردند و در مواقع سازمان بروکراسی ایران را تشکیل می دادند.
دوران تسلط مقدونی ها بر ایراندر این دوره مرکزیت اداری ایران از بین رفت و روش ملوک الطوایفی و نیمه مستقل جانشین آن گردید. مقدونیان چون فاقد نفوذ و تکیه گاه ملی بودند برای اداره این امپراطوری وسیع ناگریز شدند اساس سازمان اداری را که در زمان داریوش پایه گذاری شده بود، ادامه دهند.
دوره اشکانیاندر این دوره که از 250 ق.م آغاز شد تا حدودی نظام اداری ایران سامان دهی شد ولی هرگز نتوانست به پای هخامنشیان برسد. اشکانیان مرکزیت سیاسی زمان هخامنشیان را از بین بردند و سیستم اداره امپراطوری را به 7 حکومت تقسیم نمودند و هر حکومت، خود چند امیرنشین داشت.
دوران ساسانیاندر این دوره درخشان تاریخ باستان ایران، اداره عمومی را چندین اداره به نام دیوان بر عهده داشتند که از هفت دیوان: ارتش، راه ها، مسکوکات، نامه ها، دادرسی، امتیازات دولتی، مالیات، اوزان و مقادیر نام برده اند. این دیوان ها با تشکیلات و سازمان های منظم و ترتیب کامل، ادرات آن دوره را تشکیل می دادند.
سیستم اداری ایران بعد از ورود اسلامدر زمان خلفای راشدین حکومت وسیله ای برای اجرای اصول و احکام دینی به شمار می رفت. در آن دوران تشکیلاتی که بتوان آنرا دولت خواند وجود نداشت و همه امور جامعه با مداخله مستقیم پیشوای اسلامی انجام می شد.
دوران امویاندر این دوران نظام اداری اسلام دستخوش تغییر و تحول زیادی شد. در این دوران از 4 دیوان خراج، مستغلات، خاتم و رسایل نام برده اند. ضمناً دیوان الشرطه یا حرس(شهربانی کل) نیز برای اولین بار در عصر امویان (معاویه) تاسیس شد.
دوران عباسیاندر دروه عباسیان خلافت، صورت ایرانی پیدا کرد. عباسیان برای بسط قدرت به توسعه سازمان های اداری پرداختند و به تقلید از ایرانیان مقام و منصب وزارت را به عنوان یکی از پایگاه های مهم حکومتی رسمیت دادند. د راین دوران 2 وزارت تفویض و تنفیذ وجود داشت. از دیوان های جیش، رسالت، عرضی، برید، نفقات، خراج، استیفا، وظایف، اقطاعات، حرس، حسبه، اوقاف، مظالم و دیوان اشراف در این دروه نام برده اند.
دوران تیموریاندر این دوران مرکزیت امور از بین رفت و عدم تمرکز بشکل ملوک الطوایفی، حکمفرما گردید. در این دوران تعداد وزرا به 7 نفر رسید.
دوران صفویانشاهان صفوی با تشکیل دولت واحد و مستقل توانستند یک سیستم اداری مقتدر تشکیل دهند و نظام ملوک الطوایفی را از بین بردند.
دوران افشاریانبا ظهور نادر شاه، دوران صفوی از لحاظ سیاسی به پایان رسید ولی اوضاع اداری و اجتماعی آن تغییر نکرد.
دوران قاجاری هاسیستم اداری دوران قاجاری ها نیز تا حدودی از دوران صفویه، اقتباس شد. در این دوران بر اثر افزایش تعداد مشاغل دولتی و لزوم نگهداری حساب ها و سایر احتیاجات سلطنتی، سازمان اداری توسعه یافت. برای اولین بار در دوران فتحعلی شاه 4 وزارت خانه: دول خارجه، مالیه، مداخله و قواعد عامه به شکل سازمان های مشابه دولت های خارجی، مامور اجرای وظایف دولت شدند.
دوران پهلویدر زمان پهلوی کیفیت و کمیت وظایف دولت تغییر کرد و توجه خاص وی به ایجاد نظم و قانون منجر به ایجاد سازمان های جدید دولتی شد و شالوده ای متفاوت در تشگیلات اداری مملکت و نحوه اجرای وظایف و هدف های هر وزارتخانه بنیان گذارده شد.
جمهوری اسلامی ایرانبر اساس قانون اسای، حکومت ایران، جمهوری اسلامی اعلام شد که در راس کلیه امور ولایت فقیه قرار گرفت و اداره امور بر عهده قوای سه گانه گذارده شد. تشکیلات فعلی دولت جمهوری اسلامی ایران شامل 21 وزارتخانه، 5 سازمان وابسته به نهاد جمهوری اسلامی است.
تاریخ ایجاد ساختمان های اداری بزرگ در ایران به اوایل قرن 14 هجری شمس باز می گردد.
فصل دوم:بررسی نمونه های مشابه
شهرداری تهرانبنیادگذاری ۱۲ خرداد ۱۲۸۶گونه دولتیدبیرکل )محمدباقر قالیباف (از شهریور ۱۳۸۴ تاکنون
رییس شهرداروبگاه وبگاه شهرداری تهراننام پیش بلدیه تهران
شهرداری تهران، موئسسه عمومی غیر دولتی است که در ۱۲ خرداد ۱۲۸۶ خورشیدی با نام بلدیه تهران، تاسیس شد و اداره شهر تهران را به عهده دارد. مسئولیت اداره این سازمان با شهردار تهران است که پیش از این با حکم وزیر کشور ایران منصوب می‌گردید اما اکنون از طریق آرای شورای شهر تهران انتخاب می‌شود. تهران تنها شهری است که شهردار آن برخلاف دیگر شهرهای ایران توسط شورای شهر و نه به نظر وزارت کشور تعیین می‌شود. شهرداری تهران، شامل ۲۲ منطقه است که اداره هر منطقه به عهده شهردار آن منطقه که توسط شهردار تهران انتخاب می‌شود و با نظارت معاون امور مناطق فعالیت می‌کند. هر منطقه شامل تعدادی ناحیه می‌باشد که در کل تهران دارای ۱۲۲ ناحیه می‌باشد که با اجرای طرح ناحیه محوری در دوره محمد باقر قالیباف هر ناحیه یک شهردار ناحیه نیز دارد که توسط شهرداران مناطق تعیین می‌گردد .طرح جامع شهر تهران در زمان شهرداری غلامرضا نیک‌پی تدوین شد.

(ساختمان حال حاضر شهرداری تهران)
از شاخص‌ترین شهرداران تهران، غلامحسین کرباسچی (از ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۷)، محمود احمدی نژاد (از ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴)و محمد باقر قالیباف(از ۱۳۸۴ تا کنون) است.

(ساختمان حال حاضر شهرداری تهران)
در دوران غلامحسین کرباسچی برای نخستین بار شهردار تهران در هیات دولت در کنار وزیران و معاونان رییس جمهور حضور یافت. از اقدامهای غلامحسین کرباسچی می‌توان به پایه‌گذاری برج سازی، فروش تراکم و آغازافزایش قیمت مسکن در شهر تهران که تاکنون نیز ادامه دارد و همچنین راه‌اندازی مؤسسه همشهری و انتشار روزنامه همشهری و نشریه‌ها و ویژه‌نامه‌های وابسته به آن و راه‌اندازی فرهنگ‌سراها و خانه‌های فرهنگ در تهران اشاره داشت. شهردار تهران از شهریور ۱۳۸۴ تا کنون محمدباقر قالیباف است. در حال حاضر ساختمان مرکزی شهرداری تهران واقع در خیابان بهشت ضلع جنوب پارک شهر تهران است.

(ساختمان سابق شهرداری تهران(بلدیه)

(ساختمان سابق شهرداری تهران(بلدیه)
ساختمان شهرداری تبریزساختمان شهرداری در میدان ساعت شهر واقع است و به سال 1314 در گورستان متروک کوی نوبر و با نظارت مهندسان آلمانی ساخته شد و نقشه آن دقیقاً مشابه ساختمان های آلمان در خلال دو جنگ جهانی اول و دوم است.
ساختمان شهرداری تبریزدر میدان ساعت شهر واقع است
زیربنای این ساختمان معظم 6500 متر مربع و مساحت آن 9600 متر مربع است و برج ساعت آن، که به «بیگ بن لندن» شباهت زیادی دارد، دارای 4/30 متر ارتفاع بوده و طرح بنا، عقابی در حال پرواز است

(ساختمان شهرداری تبریززیربنای این ساختمان معظم 6500 متر مربع و مساحت آن 9600 متر مربع است.)
کاخ شهرداری تبریز در مرکزی‌ترین نقطه شهر تبریز و در میدان شهرداری (ساعت) این شهر واقع شده‌است.
کاخ شهرداری تبریز از ابتدای احداث تاحال، به‌عنوان ساختمان شهرداری شهر تبریز مورد استفاده قرار گرفته‌است و امروزه باتقسیم شهر تبریز به‌هشت منطقه، این بنا به‌عنوان شهرداری مرکزی شهر تبریز محسوب می‌شود. البته امروزه نیز، اکثر امور عمرانی و اداری شهرداری تبریز در این تالار و عمارت متمرکزشده‌است.

(ساختمان شهرداری تبریزدر میدان ساعت شهر واقع است)
ساختمان شهرداری تبریزدر میدان ساعت شهر واقع است
کاخ شهرداری تبریز دارای یک برج ساعت چهارصفحه‌ای است که باطنین موزون زنگ‌هایش، هر ۱۵ دقیقه یک‌بار، گذشت زمان را به‌گوش مردم تبریز می‌رساند.
نمای خارجی این بنا از سنگ تراشیده‌شده‌است و نقشه ساختمان شبیه به‌طرح یک عقاب درحال پرواز می‌باشد که با نمونه ساختمان‌های کشور آلمان، قبل از جنگ جهانی دوم مطابقت دارد.
ساختمان جدید مرکز تلویزیونی چین
(ساختمان جدید مرکز تلویزیونی چین)
طرح از دو بخش یا دو ساختمان مجزا تشکیل شده. ساختمان اصلی در برگیرنده استدیوهای پخش برنامه ماهواره ها و بخش اداری و … است، ارتفاع آن۲۳۰متر و مساحت آن ۴۰۵۰۰۰متر مربع می باشد. و به شکلی نمادین (از نظرمقیاس شهری) بهصورت دو برج طراحی شده است که در ارتفاع به یکدیگر می رسندو مکعبی را تکمیل می کنند که در نقطه شروع دو برج (طبقات پائینی) در سمتیدیگر ساخته اند.
دو قطعه از سازه انتهایی این ساختمان که به صورت بر ج های دو قلو ساخته شده، در آسمان به هم متصل شده است. وصل کردن این دو قطعه از برج های دو قلو باعث به هم متصل شدن این دو برج به صورت متمایل شده به طوری که شکل این برج در نهایت عدد ۸ را نشان می دهد. این برج بعد از مقر تلویزیون ملی چین CCTVمی باشد. دو بازوی این برج های دوقلوی ۲۳۴ متری، تا ۷۰ متر در آسمان به سوی هم متمایل می شوند تا در نهایت به هم برسند. مهندسان این سازه که اکثرا آلمانی هستند، هر روز تنها یک ساعت در آستانه سحر فرصت داشتند تا عملیات متصل کردن بازوهای این دو برج را انجام دهند. تنها در این ساعت از روز است که ساختمان سازه کمترین تاثیر را از تغییرات درجه هوا می گیرد. در ساعات دیگر شبانه روز، تغییرات ایجاد شده در سازه فلزی ساختمان و انبساط فلز در صورت گرمای خورشید، عملیات پیچیده متصل کردن بازوی برج ها را دشوار می کند. اسکلت بیرونی این سازه عجیب از ۱۰هزار قطعه میله فلزی تشکیل شده است. این ساختمان چنان عجیب و پیچیده است که هیچ کدام از قوانین ساختمان سازی در چین شامل آن نمی شود. به همین دلیل مقامات شهر پکن پیش از شروع کار ساخت این سازه در سپتامبر سال ۲۰۰۴، یک گروه ۱۳ نفره از مهندسان چینی را مسوول بررسی شرایط ساخت این ساختمان کردند. این گروه بعد از ۲ سال بررسی، سرانجام نظر مساعد خود را اعلام کرد و مقامات شهر پکن هم اجازه شروع کار را دادند. بازوهای این برج های دوقلو به وسیله یک سایه بان که ۱۱ طبقه از این ساختمان را پوشش می دهد به هم متصل می شود. الی شیهان، مهندس آلمانی شرکت متروپلیتن در سال ۲۰۰۲ در رقابت بین المللی برای طراحی و ساخت این ساختمان برنده شد و کار طراحی و بعد ساخت آن را شروع کرد.
ساختمان جدید مرکز تلویزیونی چین مساحتی بالغ بر ۵۵۳۰۰۰ متر مربع دارد که O.M.A (دفتر و تیم طراحی رم کولهاس) آن را طراحی نموده است.
این طرح از دو بخش یا دو ساختمان مجزا تشکیل شده. ساختمان اصلی در بر گیرنده استدیوهای پخش برنامه ماهواره ها و بخش اداری و … است، ارتفاع آن ۲۳۰متر و مساحت آن ۴۰۵۰۰۰ متر مربع می باشد. و به شکلی نمادین (از نظر مقیاس شهری) به صورت دو برج طراحی شده است که در ارتفاع به یکدیگر می رسند و مکعبی را تکمیل می کنند که در نقطه شروع دو برج (طبقات پائینی) در سمتی دیگر ساخته اند.
ساختمان دوم که O.M.A آن را طراحی کرد در بر گیرنده هتل، سالن آمفی تئاتر و فضای نمایش است که در کنار برج اصلی و به صورت یک تک برج با مقطع سهمی شکل خود نمایی می کند. مساحت این ساختمان ۱۱۶۰۰۰ متر مربع می باشد.
به علت هوای آلوده و پر از گرد و غبار پکن برای مقاومت بیشتر سعی شده که از شیشه های با ترکیبات خاص برای نما استفاده شود . نمای ساختمان از کرتین وال است

(ساختمان جدید مرکز تلویزیونی چین)
طراحی لابی این ساختمان که پذیرای روزانه 30000 نفر باشد بسیار مهم بوده و این ساختمان شامل 99 آسانسور می باشد .
(ساختمان جدید مرکز تلویزیونی چین)
(سایت ساختمان جدید مرکز تلویزیونی چین)

(سایت ساختمان جدید مرکز تلویزیونی چین)
اگوست 2006 ( بیش از 400 طراح روی پروژه کار می کنند)
ساختمان اداری سویس ریاین بنای زیبا در مرکز لندن با 180 متر ارتفاع ، ششمین بنای بلند این شهر است . شهری که با حمایت مناسب قانونی در برابر هجوم ساختمانهای بلند مقاومت نشان داده و در پی حفظ تمامیبافتهای قدیمی است .

ساختمان اداری سویس ری با کاربری تجاری در مرکز شهر لندن
شهرت این بنا نه فقط به دلیل جذابیت بصری و جرأت قرار گرفتن درمیان بافتهای قدیمی لندن که به خاطر معماری بزرگ آن نورمن فاستر است . معماری که در طول زندگی حرفه ای خود با طراحی و ساخت چندین شاهکار معماری و کسب ده ها جایزه بزرگ معماری بی شک نامش درتاریخ معماری ثبت خواهد شد.
ساختمان در محل سابق بالتیک اکسچنج – بورس جهانی کشتی _ است که در آوریل 1992 با انفجار بمب ارتش جمهوری خواه ایرلند متحمل صدمات زیادی شد . میراث فرهنگی انگلستان اصرار داشت که این بنای قدیمی بازسازی یا مرمت شود . بنابراین بیشتر باقیمانده های ساختمان با دقت برداشته و بخش داخلی سالن بورس و بنای خارجی آن نگهداری شد . اما به دلیل صدمات زیاد بازسازی کامل بنا ممکن نبود و پیشنهاد ساخت (( برج هزاره لندن )) در این مکان مطرح شد.
 مراحل طراحی بناموقعیت استثنائی این زمین ، به دلیل وجود بافتهای قدیمی و همچنین تاریخچۀ آن ، به نظارت دقیق دولت بر آن انجامید طبق قانون ، ساختمان جدید نباید منظرۀ گنبد سنت پل را محدود می کرد یا ازدید آن می کاست . نقشۀ برج پیشنهادی (( هزارۀ لندن))نورمن فاستر و همکاران به دلیل مغایرت باحفظ بافت سنتی تأیید نشد اما طرح دیگری از آنها پذیرفته شد . طرح جدید فاستر شبیه میوۀ کاج است که با کمک تکنیک مدل سازی پارامتری رایانه ای به دست آمده است این شکل علاوه بر آنکه دید ساختمانهای مجاور را کم نمی کرد به دلیل ساختار آیرودینامیکی از شدت باد در اطراف برج هم می کاست . این اولین آسمان خراش همگام با طبیعت و مناسب اقلیم در لندن است . اسکانسکا ساخت این بنا را درسال 2000 آغاز کرد و در 28 آوریل 2004افتتاح شد .
 

--------------------------------------------------- نکته مهم : هنگام انتقال متون از فایل ورد به داخل سایت بعضی از فرمول ها و اشکال (تصاویر) درج نمی شود یا به هم ریخته می شود یا به صورت کد نمایش داده می شود ولی در سایت می توانید فایل اصلی را با فرمت ورد به صورت کاملا خوانا خریداری کنید: سایت مرجع پایان نامه ها (خرید و دانلود با امکان دانلود رایگان نمونه ها) : elmyar.net ---------------------------------------------------

 ساختمان اداری سویس ری با کاربری تجاری در مرکز شهر لندن
ویژگی دیگر این بنا به کارگیری روشهای صرفه جویی انرژی است که به آن امکان می دهد نصف مقدار انرژی یک برج مشابه را مصرف کند . شش محور استوانه ای مثل یک سیستم تهویۀ طبیعی برای تمام ساختمان عمل می کنند و همچون یک شیشۀ دو جدارۀ غول آسا هستند . هوا بین دو لایه شیشه های دو جداره محصور می شود و برای فضای اداری داخل عایق ایجاد می کند . بادکشها در تابستان هوای گرم را به خارج از ساختمان می کشند و در زمستان با استفاده از گرمایش خورشیدی انفعالی ساختمان را گرم می کنند . بادکشها همچنین با راه دادن نور خورشید به درون ساختمان محیط کاررا دلچسب تر می کنند . و باعث صرفه جویی در هزینه های روشنایی می شوند پنجره ها به طور خود کار باز می شوند تا سیستم تهویۀمطبوع را با تهویۀ طبیعی تکمیل کنند . امکانی که به صرفه جویی در مصرف انرژی تا 40 در صد در سال کمک می کند . مسئله باد یکی از مهمترین مشکلات معماران در طراحی برج است . اما در این بنا به دلیل ساختار تماماًَ مثلثی به استفاده از آرماتورهای اضافه نیاز نبود . با اینکه کل بنا منحنی به نظر می رسد تنها یک قطعه شیشۀ منحنی درکل ساختمان به کاررفته . یک کلاهک لنز مانند در نوک برج که 250 کیلو گرم وزن و 4/2 متر قطر دارد . برج از پایه به سمت بالا عریضتر می شود و بیشترین عرض را در طبقه شانزدهم دارد .

ساختمان اداری سویس ری با کاربری تجاری در مرکز شهر لندن
بخش خارجی ساختمان از 24 هزار متر مربع شیشه تشکیل شده و تقریباًَ 5500 صفحۀ شیشه ای مثلثی تخت و تراش داردارد . شیشه ی خاکستری رنگ ظاهراًَ تزئینی که به نورگیرهای مارپیچی جلوه می بخشد . نه تنها چشم را به بالا هدایت می کند . بلکه با جذب اشعۀ خورشید مقابله می کند . 23 آسانسور برج سرعتهای متفاوتی از یک تا شش متر درثانیه دارند . هردو پلکان عمودی از 1037 پله تشکیل می شوند . در طبقات 38 تا 40 رستوران ، سالن غذاخوری خصوصی و با ر قراردارد که بلندترین تأسیسات پذیرایی موجود درلندن است . در طبقه 40 در رأس ساختمان یک کافه با منظره پانورامای بی نظیر برای مستأجرها و میهمانانشان قرار دارد . در طبقه 39 یک رستوران منحصر به فرد و در طبقه 38 سالنهای پذیرایی اختصاصی قراردارند . در بیشتر ساختمانها تجهیزات بالابر بزرگ روی سقف قرار می گیرند. این موضوع ( به دلیل وجود بار در طبقۀ 40) برای این برج عملی نبود . معماران مشکل را این گونه حل کردند . که بالا بر اصلی تنها تا طبقۀ 34 و سپس یک بالا بر که نیروی محرکۀ آن از پایین اعمال می شود تا طبقۀ 39 را سرویس می دهد . پلکان مرمری و آسانسور معلولان ، مراجعان را به بار زیر گنبد می رساند . پلان هر طبقه درجه نسبت به طبقۀ پایین چرخیده است و نقشۀ طبقات با محیطی دایره ای که با 6 دالبر ملایم دندانه شده است . حالتی شبیه گل دارد .
میدانی با مساحت 2 هزار متر مربع محوطۀ ساختمان را تکمیل می کند که با دیوار سنگی کوتاهی احاطه شده است . ورودیهای ساختمان گذرگاه های مثلثی بلندی هستند و سرسرا و جایگاه آسانسور طبقۀ همکف با آلومینیوم کمرنگ با شیارهای عمیق که به حالت عمودی فضای بلند جلوۀ بیشتری می بخشد . پوشیده شده است . فضای دفاتر و اموراداری تا 4 هزار نفر گنجایش دارد . ساختمان شامل 55 کیلومتر بخشهای فلزی است که 10 هزارتن وزن دارند تیرپایه ها به عمق متوسط 27 متر فرو رفته اند و بیشترین مقدار بار بر هر ستون 1500 تن است .
یکی از نامهای برج یک کمپانی جهانی بیمه است که از ساختمان به عنوان دفتر مرکزی خود در انگلستان استفاده می کند و بزرگ ترین سهام دار این بنا محسوب می شود.این بنا در سال 2003 برندۀ جایزۀ و در سال 2004 برنده جایزه معماری شده است .
فصل سوم:مبانی نظری طرحاز بلدیه تا شهرداری پس از تدوین قانون اساسی ، جهت ساماندهی به مدیریت امور شهری ، قوانین انجمن های ایالتی وولایتی, بلدیه وقانون تشکیل ایالات وولایات نیز تهیه شد. باتصویب قانون بلدیه در ۵ فصل و۱۰۸ ماده اولین مجوز تشکیل اداره بلدیه صادر شد . به عبارت دیگر اولین اقدام برای تشکیل یک نهاد رسمی برای مدیریت شهری در قالب نظام جدید اداری ایران بود که در پایتخت وشهرهای بزرگ به اجرا گذاشته شد .
فصل اول قواعد کلی از جمله هدف از تأسیس بلدیه که به منظور حفظ منافع و ایفای حوائج اهالی شهر نشین بود و همچنین به وظایف بلدیه به تفصیل اشاره شده از جمله می توان اداره کردن اموال منقول و غیر منقول ، مراقبت در عدم قحطی شهر با وسایل ممکن ، ساختن و پاک نگاه داشتن کوچه ها و خیابان ها از پیاده رو و کالسکه رو و باغ های عمومی و مجاری آب از زیر این پل ها ، معابر و غیره ، روشن نمودن شهر ، آب های شهری و پاکیزگی حمام و همچنین دایر کردن کتابخانه ، قرائت خانه ، موزه ، حفظ و مرمت مساجد و مدارس و ابنیه عتیقه ، مساعدت با دولت در ساختن بازارها و نمایشگاه های تجارتی و کلیه مراقبت و رواج حرف و تجارت در شهر.
 در این فصل اشاره شده دایره اقدامات بلدیه مختص به حدود شهر و اراضی متعلق به شهر می باشد. بلدیه واژه بلدیه از دو کلمه بلدی + ه تشکیل شده است . بلدی در فرهنگ معین به معنای موسسه ای است که در هر شهر به کار نظافت وخوبی نان وآب وچراغ وخواروبار صحت نظر دارد شهرداری نیز طبق لغت نامه دهخدا از نامها یا لقبهای ایرانی است .
همچنانکه شهردار به معنای شهردارنده ، نگهدارنده شهر، نگهبان بلد وحافظ نظم کشور است . این کلمه را از صفات سلطان ورجال می شمرده اند همچون شهر گیر وجز آن گردن هر مرکبی چون گردن قمری به طوق از کمند شهریار، شهرگیر ، شهردار ( فرخی ) شهرداری از نظر لغوی از دو کلمه(شهر) و((داری)) تشکیل شده بود ودر اصطلاح به واحدی گفته می شود که به منظور اداره محلی وارائه خدمات عمومی مورد نیاز شهروندان در یک مرکز جمعیتی یا خصایص شهری تشکیل می شود.
 مدت ماموریت کلانتر واعضای بلدیه ۴سال بوده که در دوره اول پس از ۲ سال نصف اعضای بلدیه به حکم قرعه از اداره بلدیه خارج شده وبه جای آنها اعضای جدید انتخاب می شدند اولین وظایفی که انجمن ولایتی از انجمن بلدیه درخواست کرد: ۱. نمره خانه ها ( پلاک منزل) ۲. تعداد نفوس بلد( سرشماری) ۳ سنگ موازین( سنگ توزین ) که مهر نمایند در سال ۱۳۰۹ ه.ش قانون بلدیه مصوب ۱۲۸۵ ه.ش فسخ شد وجای آن قانون جدیدی تصویب شد که ضوابط وسیستم جدیدی برای اداره شهرداری ها تعیین ومطرح کرد ، تصویب قانون جدید بلدیه در سال ۱۳۰۹ ه.ش( دوره سلطنت رضاخان که در این دوره سعی نمود با کاهش اختیارات بلدیه آنان را محدود نموده وقدرت خود را افزایش دهد ) نقطه عطف دوره جدید مدیریت شهری وحیات شهرداری ها در ایران بود.
این قانون که تنها مشتمل بر ۷ ماده بود ، تغییرات زیادی را در وضعیت شهرداری ها ایجاد نمود که از نکات مهم آن می توان واگذاری اختیار تعیین شهردار به وزارت داخله ( طبق ماده ۴) ، واگذاری اختیار انتخاب نهایی ترکیب انجمن به وزارت داخله ( طبق ماده ۶ که تعداد اعضای انجمن را از ۱۶ الی ۳۰ نفر به ۶ الی به ۱۲ تقلیل داده بود ) ،تصویب بودجه شهرداری توسط وزارت داخله ،پرداخت ۲% درآمد شهرداری به وزارت داخله برای پرداخت اجرت مهندسین بلدیه ،واگذاری وصول مالیات مستغلات بر عهده بلدیه ، قانون قاچاق عوارض بلدی ،قانون رفع اختلافات صنفی یا محکمه خلاف بلدی ( به موجب این قانون تشکیل دادگاه های خلاف شهرداری مجاز اعلام شده ورسیدگی به اختلافات صنفی نیز به شرط موافقت وزارت عدلیه برعهده بلدیه قرار گرفت ) ، قانون معافیت قسمتی از وسایط نقلیه بلدیه ، مریض خانه ها از پرداخت حق الثبت وپرداخت مالیات وقانون راجع به توسعه معابر وخیابان ها پس از آن نیز به تدریج فعالیت شهرداریها به امور شهرسازی واصلاح وضع شهرهاواحداث وتوسعه معابر نیز کشیده شد وخدمات شهری درجهت تنظیف و تامین نیروی برق در شهرها وروشنایی معابر به ایجاد پارکها وتفرجگاه های عمومی نیز تعمیم داده شد . این اهداف با تصویب اولین قانون شهرسازی به نام قانون توسعه معابر در سال ۱۳۱۲ به شدت افزایش یافت وشهرداری وارد طیف جدید وظایف وخدمات شهری گشت .
درسال ۱۳۲۸ لایحه قانونی شهرداری(قانون استقلال شهرداری) تهیه ودر آبانماه ۱۳۳۱ به تصویب رسید این قانون با اصلاحات والحاقاتی همچنان نیز وجهه قانونی واعتبار خود را حفظ نموده است . از آن زمان تاکنون وظایف شهرداری متناسب با نیازها و پتانسیل های شهر افزایش یافته است و وطیف وسیعی از مبانی و مسائل شهری را موجب گشته است . طی چند سال اخیر شورای اسلامی شهر همراه وهمگام با شهرداری، همچون دوبازوی قدرتمند مدیریت شهری با مشارکت شهروندان به توسعه وگسترش فعالیت های خود در زمینه های مختلف اجتماعی, اقتصادی ,فرهنگی, عمرانی وخدماتی پرداخته است
ضرورت تغییر سیستم‌ها و روشهای انجام کار دستگاههای اداریعواملی که باعث ایجاد تغییرات در عملکرد و بعد از آن در فرم ساختمان شده است به قرار زیر است
تسریع در دستیابی به منابع اطلاعاتی و آمار و اطلاعات مفید و در نتیجه تسریع در تصمیم‌گیریها و اعمال مدیریتهای صحیح و ایجاد سرعت در امور ارباب رجوع و سایر امور
کاهش و حذف مراحل زائد بعضی از روشهای انجام کار
عدم کارایی و پاسخگویی روشهای انجام کار جاری به نیازهای جامعه و دستگاهها به دلیل کهنه و قدیمی بودن آنها
افزایش حجم مکاتبات و مسئولیتها و وظایف پیش‌بینی نشده و تغییر وظایف وزاتخانه‌ها
ارائه خدمات بهتر و زدودن بوروکراسی موجود و تحقق یک نظام اجرایی پویا
اعمال سیستم توسط مدیران به دلیل فقدان روشهای مدرن و معین
نقش روشهای نوین و مکانیزه اداری در بهبود نظام اداریتسریع در انجام امور و دسترسی به اطلاعات و آمار و بالا رفتن آگاهی‌ها
جلوگیری از ازدیاد و بروکراسی و کاغذ بازی
کارایی مؤثر مدیریت واحدهای اداری و برنامه‌ریزی و افزیش کیفیت و راندمان
صرفه جویی در زمان و نیروی انسانی و سایر هزینه‌های مربوطه
تحول نسبی در نظام اداری
هدایت خدمات دولتی از کانالی صحیح‌تر به مجرای اجرایی
تسریع در انجام کار ارباب رجوع
کاهش مراجعات مکرر ارباب رجوع
روشهای مکانیزه نقش مؤثری در تصمیم‌گیریها و افزایش کارایی و ضریب اطمینان و دقت و بهبود کیفیت کارها دارد.
نظام اداری با توجه به نقش خدمات رسانی به جامعه اداری پیچیدگیهای فراوانی دارد و لازم است در کنار نیروی انسانی ورزیده و آموزش دیده از تکنولوژی، بعنوان یک ابزار کارآمد استفاده نمائیم و روشهای مکانیزه را به خدمت بگیریم، زیرا روشهای مکانیزه تا حدود زیادی می تواند در تحول و افزایش راندمان کار مؤثر باشند .
ضرورت توجه به نحوه استقرار اجزای سازمانی در مجموعه‌های ادارییکی از معضلات نظام اداری کشور روشهای اجرای آن می‌باشد این روشها از آنجا که اغلب قدیمی بوده و هیچگاه بصورت مستقل و هماهنگ باسایر سازمانها مورد بررسی قرار نگرفته‌اند ، موجب آن گردیده که سازمانهای اداری کشور با روشهای فعلی پویایی لازم را نداشته و دارای کارایی لازم با نیازهای جامعه نباشند . بررسی روشهای اداری کشور و بکار بردن روشهای نوین بجای روشهای قدیمی و سنتی از اموری است که جهت تحول سیستم اداری لازم بنظر می رسد .
طرح جا و مکان از اولین موضوعاتی است که در تجزیه و تحلیل سیستم‌ها و روشهای اداری مورد نیاز در یک مجتمع اداری – خدماتی پرداخته شود .
منطبق نبودن جا و مکان با وظایف یک سازمان باعث کندی و تراکم در کارها می‌شود . لذا با بکار بردن اصول صحیح طرح جا و مکان می‌توان به بهبود روشهای انجام کار و افزایش کارآیی اثربخش سازمان کمک کرد، بطوریکه طراحی صحیح و تخصیص فضای مناسب به کارکنان می تواند نتایج مثبت زیر را به همراه داشته باشد :
ایجاد رفاه و راحتی برای کارکنان در محل کار
افزایش بازدهی و سهولت انجام کار
کاهش زمان انجام کار
جلوگیری از تراکم و وقفه در کارها
کاهش هزینه‌های سرمایه‌ای
حداکثر استفاده از جا و مکان در تسهیل جریان امور
ایجاد تسهیلات و ارائه خدمات بهتر و بیشتر به ارباب رجوع
عوامل مؤثر بر طرح جا و مکان و نحوه استقرار سازمان اداریطرح جا و مکان عبارتست از نمودار محل انجام کار ، طرز قرار گرفتن کارمندان در محیط کار و محل استقرار وسایل کار و تجهیزات اداری. در تهیه طرح فضای اداری عوامل متعددی دخالت دارند، لذا با تجزیه و تحلیل همه جانبه فضای اداری و همچنین با رعایت اصول تهیه طرح جا و مکان می‌توان طرح‌های قابل توجهی برای فضای اداری تهیه کرد این اصول عبارتند از

 

لینک بالا اشتباه است

     

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

          : جمعه 17 شهریور 1396 ساعت 02:32 | نویسنده: میثم | چاپ مطلب
نظرات (0)
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.